سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یونولیت یا الیاف ؟

یونولیت یا الیاف ؟ از کدامیک از این متریال بهتر است برای تولید محصولات مختلف مانند مبل شنی و کاناپه و ... استفاده نمود؟

یکی از محصولاتی که با استفاده از انواع الیاف‌ها و یونولیت‌ها تولید می شود، مبل شنی است. بر خلاف اسم این وسیله (مبل شنی)، از شن در ساخت آن استفاده نمی شود. بلکه مبل شنی از متریال نرم و انعطاف پذیری مانند فوم‌ها، یونولیت‌ها و الیاف های طبیعی و مصنوعی تولید می شود.

تولیدکنندگان مبل شنی و دیگر محصولاتی که با این متریال ساخته می شوند، می خواهند بدانند که متریال مناسب و ایده آل برای تولید محصول موردنظر آنها چیست. شاید توضیحاتی که در این مقاله ارائه می شود، تصمیم گیری را برای آنها در انتخاب متریال مناسب آسان تر کند.

الیاف چیست؟

یونولیت یا الیاف باید کیفیت بالایی داشته باشند تا محصول تولیدی با آنها، بهترین کارایی را داشته باشد. الیاف، دسته ای از مولکول های زنجیره ای خطی و دراز می باشند که به موازات همدیگر در راستای طولی جای گرفته اند. الیاف برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت نساجی به شدت به الیاف نیازمند هستند.

الیاف در دو نوع الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می شوند. الیاف طبیعی، الیافی هستند که از طبیعت و بدون هیچگونه تغییری تولید می شوند. این الیاف ها در چندین نوع شامل الیاف گیاهی، الیاف ساقه ای و ... وجود دارند.

الیاف مصنوعی، دسته ای از الیاف ها هستند که با تکنیک های مشخصی تولید می شوند و مواد اولیه آنها را از طبیعت نمی گیرند. الیاف مصنوعی در دو نوع الیاف سینتتیک و الیاف بازیافته وجود دارند. الیاف سینتتیک مانند نایلون، داکرون، ارلون و ... و الیاف بازیافته مانند ویسکوز، استات و تری استات هستند.

یونولیت چیست و چه ماهیتی دارد؟

یونولیت یا الیاف در چندین سطح کیفی تولید می شوند که در زمان خرید آنها باید توجه داشت که باکیفیت ترین آنها را خریداری نمود. یونولیت، متریالی با وزن اندک و اثرگذاری صفر است که هیچ تمایلی برای واکنش با هیچ ماده ای ندارد.

ماده اولیه این محصول، همانند ذرات مرواریدی شکل است که پس از ترکیب با موادی مانند عامل منبسط کننده به حجم بالایی می رسد و سپس استراحت می کند و در قالب های مشخصی ریخته می شود تا به یونولیت تبدیل شود.

اگر یک تکه کوچک یونولیت را فشار دهید، احساس می کنید داخل آن پر از هوا است. این احساس شما نادرست نیست. زیرا ساختار یونولیت متشکل از 98 درصد هوا و 2 درصد پلاستیک است. هوای زیادی که داخل یونولیت وجود دارد سبب شده است که این محصول از قدرت عایق بالایی برخوردار باشد و عایق صوت، رطوبت و گرما و سرما باشد.

یونولیت یا الیاف ؟ کدامیک برای ساخت مبل شنی و دیگر محصولات مناسب ترند؟

مزیت یونولیت این است که حجم زیادی نسبت به وزن خود دارد و این مزیت، آن را برای ساخت مبل شنی مناسب کرده است. گرانول یونولیت که در مبل شنی، عروسک و مبل راحتی به کار می رود، زود حالت خود را از دست می دهد. مقاومت یونولیت نسبت به گرما و سرما و هرگونه فشار، بی نظیر است.

الیاف از جمله متریال بسیار خوبی است که با گذشت زمان اصلاً حالت خود را از دست نمی دهد. الیاف می تواند از یونولیت بیشتر دوام کند. این محصول در برابر نور خورشید بسیار مقاوم می باشد و دچار تغییر رنگ و از دست دادن استحکام خود نمی شود. اما یونولیت در برابر نور خورشید با تغییر کیفیت و مقاومت مواجه می شود و اصلاً استحکام قبل را ندارد.

در انتخاب یونولیت یا الیاف به توضیحات ارائه شده توجه داشته باشید و دقت کنید که هر یک، از چه خصوصیاتی برخوردار هستند و این خصوصیات تا چه اندازه برای کاربرد موردنظر شما مناسب می باشد.