سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یونولیت با چسب چوب امکان پذیر است؟

چسباندن یونولیت با چسب چوب باید با رعایت نکاتی انجام شود تا پیوند مستحکمی میان سطح یونولیت و سطح دیگر ایجاد شود.

یکی از چسب های پرکاربرد در صنعت، چسب چوب است که از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است. چسب چوب برای چسباندن متریال مختلفی مناسب است که یکی از آنها، یونولیت است.

چسب چوب از قرن 17 میلادی در اروپا و به ویژه هلند مورد استفاده قرار گرفت. به تدریج استفاده از چسب چوب در کشورهای دیگر رایج شد. از این چسب در صنایع کشتی سازی، ساخت واگن قطار، ساختمان سازی، هواپیماسازی، کامیون سازی و ... استفاده می شود.

احتیاط های لازم برای چسباندن یونولیت

چسباندن یونولیت با چسب چوب و هر چسب دیگری باید با توجه به محدودیت های این ماده صورت بگیرد. یونولیت نمی تواند با هر چسبی چسبانده شود. چرا که ممکن است ساختار و بافت آن صدمه ببیند.

شاید چسبی که برای چسباندن متریال دیگری مناسب باشد، برای چسباندن یونولیت مناسب نباشد و مشکلاتی را ایجاد کند. به طور مثال اگر از چسب آهن برای چسباندن یونولیت استفاده شود، نه تنها ظاهر یونولیت زشت و بد قیافه می شود، بلکه ساختار یونولیت دچار تغییرات منفی می شود و در این حالت حتی ممکن است به شدت جمع شود. بنابراین چسباندن یونولیت با چسب مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اشخاصی که قصد استفاده از یونولیت را دارند باید چسب مناسبی برای چسباندن آن انتخاب کنند که این چسب می تواند چسب چوب باشد.

ویژگی های چسب چوب

چسباندن یونولیت با چسب چوب ، از هر نظر خالی از اشکال است. چسب چوب، چسبی بر پایه ماده شیمیایی هموپلیمرپلی وینیل استات می باشد که هیچ بویی ندارد و در تمامی آب و رنگ های پلاستیکی حل می گردد. چسب چوب مانند شیر به نظر می آید و سفید رنگ می باشد. البته غلظت چسب چوب از شیر بسیار بیشتر است و غلظتی همانند عسل دارد. این چسب به آسانی قابل استفاده است و نیازی به حل کردن ندارد.

انواع چسب های قابل استفاده برای یونولیت

چسباندن یونولیت با چسب چوب ، یکی از راه های چسباندن این متریال است. برای چسباندن این متریال می توان از چسب های دیگری مانند چسب سفید، چسب مخصوص یونولیت، چسب اسپری و چسب آکواریوم و ... استفاده نمود.

هر یک از این چسب ها از ویژگی هایی برخوردار هستند و از جهتی بر دیگر چسب ها برتری دارند. به طور مثال چسب آکواریوم، کم خطرترین و ساده ترین چسب برای یونولیت است که به آسانی قابل استفاده است. برای کارهای ساده می توان از این چسب استفاده نمود. یونولیت به شدت به چسب های متفرقه واکنش نشان می دهد و در مواردی، ذوب می شود. لذا نباید از چسب های متفرقه استفاده کرد.

روش چسباندن یونولیت با چسب چوب

نخست باید المان های ضروری مانند چسب چوب، قلمو، کاغذ سمباده، پارچه تمیز، قیچی، خط کش و دستکش را آماده نمود. سپس باید سطح یونولیت را کاملاً تمیز کرد تا فاقد از هرگونه آلودگی باشد تا کیفیت چسباندن افزایش پیدا کند.

در مرحله بعد باید سطح یونولیت را با استفاده از کاغذ سمباده صاف نمود تا یک سطح یکدست ایجاد شود. سمباده کاری سطح یونولیت و صاف کردن سطح آن موجب می شود که کیفیت چسبندگی افزایش پیدا کند.

پس از آماده سازی چسب چوب با استفاده از یک قلمو یا کاردک از چسب چوب به اندازه کافی برداشته و بر روی سطح موردنظر بکشید و سپس قطعات یونولیت را با قطعات موردنظر دیگر متصل کنید. دقایقی زمان دهید تا پیوند مستحکمی میان این قطعات ایجاد شود. در نهایت باید با ظرافت خاصی به تمیز کردن اضافات چسب اقدام کرد تا چسباندن یونولیت با چسب چوب به خوبی انجام شود. چسب چوبی که بدین منظور استفاده می شود، باید کیفیت بالایی داشته باشد.