سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد

در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؟ پرورش قارچ یکی از مشاغل پرسود و پردرامد است که در صورت رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی صحیح محیط می توان به کوتاه مدت به درامد خوبی نسبت هزینه اولیه رسید. به طور کلی پرورش قارچ دکمه ای ریسک کمتری به لحاظ ضرر مالی نسبت به دیگر مشاغل و کسب و کارها خواهد داشت؛ به همین دلیل افراد زیادی جذب این حرفه می شوند و سالنی جهت پرورش قارچ تدارک میبینند. البته در شروع کار می توانید، پرورش قارچ را در منزل نیز شروع کنید تا در صورت جواب نگرفتن دچار ضرر مالی چندانی نشوید. اما سوال اینجاست که در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؟ برای پاسخ به این سوال که در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد، باید با فرایندی که قارچ دکمه ای تولید می شود اشنا شویم تا بتوانیم راهنمایی دقیق تری درباره این موضوع ارائه دهیم.  در ادامه فرایند تولید قارچ شرح داده خواهد شد. با مه اوران همراه باشید    .

 

فرایند تولید قارچ

ضدعفونی سالن پروش قارچ و تمام تجهیزات: به عنوان اولین و مهم ترین مرحله در فرایند تولید قارچ باید سالن پرورش قارچ را به روش های اصولی مانند ضدعفونی تجهیزات با مواد شیمیایی کاربندازیم، بنومیل و وایتکس و همچنین ضدعفونی کاه و کلش با استفاده از دیگ بخار و اب جوش.

ورود کمپوست: در مرحله بعد باید کمپوست را وارد سالن پرورش قارچ کنیم. در هنگام ورود کمپوست به سالن باید نهایت دقت را به خرج دهید تا کیسه ها دچار اسیب و پارگی نشوند. همچنین دمای سالن قبل از ورود کمپوست باید در 20 تا 22 درجه سانتی گراد تنظیم شود.

رشد میسلیوم یا جلینه طی 24 روز (دوره پنجه دوانی): رشد میسلیوم  شامل دو دوره 12 روزه اول و دوم است که به ان دوره پنجه دوانی نیز می گویند. رشد سفیدک در تمامی کمپوست ها و خاک را پنجه دوانی می گویند.

رشد قارچ ها در پایان 24 روز شروع می شود: پس از پایان یافتن دوره پنجه دوانی می توانید شاهد شروع رشد قارچ باشید.

برداشت قارچ: برداشت قارچ طی 3 الی 4 فلش انجام میگیرد و هر فلش 4 تا 6 روز به طول می انجامد. البته بین هر دو فلش یک الی دو روز فاصله لازم است.

 

با توجه به فرایند تولید قارچ باید بگوییم که به طور معمول قارچ طی 40 روز کاشت و برداشت می شود؛ در مواردی ممکن است به دلیل قیمت بالای کمپوست، این زمان از 40 روز به 60 روز افزایش بیابد. اما سوال اینجاست که با توجه به این موارد در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؟

 

در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؟

 با توجه به مواردی که تاکنون ذکر شد قارچ دکمه ای را می توان طی 40 یا 60 روز برای یک دوره پرورش داد؛ در دوره 40 روزه با افزودن زمان 5 روزه برای ضدعفونی سالن، حدودا 8 الی 9 مرتبه می توان مراحل پرورش قارچ را انجام داد. همچنین در دوره 60 روزه با افزودن 5 روزه ی مراحل ضدعفونی می توان، 6 الی 5 مرتبه شکت قارچ را به انجام رسانید. برای اینکه بدانیم در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد باید توجه نمایید که تمامی این موارد در صورتی امکان پذیر است که در مراحل کشت با مشکلات پیش بینی نشده نظیر افت زدن قارچ و ابتلا به بیماری مواجه نشوید. در کشت و پرورش قارچ باید تجهیزات مناسب را جهت پیشروی درست قارچ تهیه کرد تا کسب و کار شما به ضرر ننشیند. در ادامه به معرفی برخی از تجهیزات اساسی مورد نیاز در کشت قارچ خواهیم پرداخت.

 

تجهیزات اساسی مورد نیاز برای کشت قارچ

 اینکه در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد، به تجهیزات شما نیز بستگی دارد؛ برخی از تجهیزات اساسی که باید برای رشد و پرورش قارچ تهیه و نصب نمایید به شرح زیر است:

 دستگاه های تهویه

رطوبت سنج

دماسنج

سیستم نوردهی

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تهویه: فن تهویه برای به جریان انداختن هوا در محیط سالن پرورش قارچ به کار میرود؛ این فن می تواند هوای داخل سالن را تازه سازی کنید.

دستگاه رطوبت ساز: رطوبت یکی از عوامل مهم در تولید و پرورش قارچ به شمار می رود که کمک می کند بدانیم در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؛ رطوبت می تواند مواد مغذی مورد نیاز قارچ را به ان برساند و همچنین آب مورد نیاز قارچ توسط رطوبت موجود در هوا تامین می شود. به همین دلیل باید رطوبت مورد نیاز قارچ را با دستگاه رطوبت ساز تامین و کنترل نمایید. به طور معمول قارچ باید در محیطی با رطوبت 95 درصدی رشد پیدا کند.

رطوبت سنج: برای حفظ رطوبت محیط کشت قارچ لازم است از رطوبت سنج مناسب استفاده نمایید. دستگاه رطوبت سنج می تواند رطوبت محیط را اندازه گیری کند و در صورت کافی نبودن ان، شما را از این موضوع اگاه سازد. همچنین دستگاه رطوبت سنج با اتصال به دستگاه رطوبت ساز می تواند کنترل دستگاه را به دست گرفته و در صورت اشباع شدن محیط از رطوبت آن را خاموش نماید.

دماسنج: به دلیل اینکه دما در هر یک از مراحل کاشت باید در میزان معینی قرار داشته باشد، بهتر است که از دماسنج استفاده نمایید. دماسنج برای کنترل دما و حفظ دمای مناسب برای رشد قارچ، الزامی است.

دستگاه تصفیه هوا: دستگاه تصفیه هوا به شما کمک می کند که بدانید در سال چند دوره می توان قارچ دکمه ای پرورش داد؛ بدین منظور می توان برای اطمینان حاصل کردن از اینکه قارچ ها در محیطی کاملا استریلیزه و ضدعفونی شده در حال پرورش می باشند و برای حفظ کیفیت هوای محیط کشت قارچ، می توانید از دستگاه تصفیه هوا بدین منظور استفاده نمایید.