سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله

مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله را معرفی می کنیم و بررسی می کنیم که استفاده از این مصالح، چه مزایایی به همراه دارد.

کره زمین متشکل از سه لایه پوسته، گوشته و هسته می باشد. لایه ای که ما بر روی آن قرار گرفته ایم، پوسته می باشد. این لایه می تواند بر روی گوشته حرکت کند. در صورتیکه دو یا چندین صفحه با همدیگر برخورد کنند، نقطه برخورد آنها گسل نامیده می شود.

صفحات سنگی پوسته پیوسته در حرکت هستند، چنانچه این صفحات حرکتی نکنند، انرژی در آنها نگه داشته می شود. اگر صفحه به یکباره شروع به حرکت کند، انرژی جمع شده رها می شود و زمین لرزه رخ می دهد.

اهمیت مقاوم سازی ساختمان ها در مقابل زمین لرزه

استفاده از مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاوم سازی به معنای افزایش مقاومت یک سازه در مقابل نیروهای وارده می باشد. این نیروها، همان نیروهای ناشی از زمین لرزه هستند. البته کارشناسان بر این باورند که مقاوم سازی، اصطلاح صحیحی برای احداث چنین سازه هایی نیست. زیرا در صورتی که هدف بهبود عملکرد اجزای ساختمان در مقابل نیروهای زمین لرزه است، بهسازی و یا بهسازی لرزه ای باید به کار برده شود و اصطلاح صحیح این است.

لیست مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله و مزایا و معایب آن

بتن آرمه: بتن آرمه در مقابل رطوبت، فشار و حریق مقاوم می باشد. انعطاف پذیری بتن آرمه بسیار بالا است. اما مشکل این است که بتن آرمه دارای مقاومت کششی پایینی است.

بلوک هوادار: این بلوک به خوبی عایق صوت و حرارت است. اما در زمان اجرا با مشکلاتی مانند ترک خوردگی بلوک به سبب وجود آهک در خود روبرو می شود.

فوم و یونولیت: فوم و یونولیت بسیار سبک هستند و سازه را از نظر صوتی عایق می کنند. نقطه ضعف این دو مصالح، حساسیت های یونولیت و فوم نسبت به حلال های آلی و رنگ های روغنی می باشد.

بلبرینگ: یکی از انواع مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله ، بلبرینگ است. ساختمان ها با وجود بلبرینگ ها در زمان وقوع زمین لرزه به آرامی حرکت می کنند که این مسئله سبب تخلیه انرژی زمین می شود. بلبرینگ ها سبب افزایش وزن ساختمان ها می شوند.

پوشش محافظ: پوشش محافظ به بتن بسیار شبیه است و از خاصیت کشسانی برخوردار است. این پوشش بیشتر مانند یک لایه چسب عمل نموده و مانع از هم گسیختگی اعضای سازه می شود. این مصالح کمی گران است.

اهمیت استفاده از فولاد مقاوم به عنوان مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله

استفاده از فولاد مقاوم با بیشترین کیفیت، اثر زیادی در مقاوم سازی ساختمان ها در مقابل زمین لرزه دارد. بدین منظور باید از فولادی استفاده نمود که استانداردهای لازم را داشته باشد و ضخامت مناسبی داشته باشد. روش های مختلفی برای قرارگیری فولاد در پروژه ها به منظور افزایش میزان انعطاف پذیری وجود دارد که از جمله آنها می توان به تیرهای فولادی، روکش فلزی و توری منبسط شده و ... اشاره نمود. در واقع فولاد به یکی از این شکل ها در ساختمان ها به کار می رود.

نحوه احداث یک سازه ضد زمین لرزه

 یک انعطاف پذیری بسیار خوب ایجاد شود.

 با استفاده از فنرهایی موجب کاهش نیروهای حاصل از زمین لرزه در زمان وقوع این پدیده شد.

 ساختار ساختمان با بهره گیری از بهترین مصالح مناسب ساختمان های ضدزلزله و اتصالات قوی تقویت گردد.

 از تکنیک های مدرن و جدید برای طراحی سازه های ضد زمین لرزه استفاده شود.

نمای ساختمان تا حد امکان سبک باشد.

-از مصالح ساختمانی سنگین تا حد امکان استفاده نشود.

-  استفاده از متریالی که حساسیت به ضربه و فشار دارند، به حداقل برسد. به طور مثال از شیشه های ضعیف، کمتر استفاده شود.